مقالات تخصصی

داکت اسپلیت چیست ؟ مزایا و معایب آن را بدانید:

صفر تا صد داکت اسپلیت را بدانید | ایران مکانیک

صفر تا صد اطلاعات داکت اسپلیت را در اینجا بخوانید:

مزایا و معایب داکت اسپلیت و شناخت آن از جمله اطلاعاتی است که برای خرید داکت اسپلیت بسیار مهم و ضروری است. تغییر دما در فصول مختلف سال امری اجتناب ناپذیر است. در برخی سرزمین ها، اختلاف دما به قدری است که زندگی را برای انسان دشوار می کند و حتی غیر ممکن سازد.

اما در نهایت با گذشت زمان و انقلاب صنعتی و ورود ماشین ها به زندگی انسان، شاهد تغییرات چشم گیری در تمام ابعاد زندگی بوده ایم که سیستم های تهویه مطبوع از این امر مستثنی نبودند. برای رسیدن به بهترین دما ماشین ها به کمک انسان ها آمدند تا تجربه ای لذت بخش از زیست در اقساء نقاط جهان را به وجود آورند.

بیشتر بخوانید: لیست بهترین برندهای داکت اسپلیت ایرانی

کولرهای آبی، پنکه، کولرگازی، فن کویل، چیلر، مینی چیلر و داکت اسپلیت ها تنها بخشی از سیستم های تهویه مطبوع هستند که به بشر کمک کردند تا بتواند به دمای دلخواه خود در هر زمان از سال برسد.

ما در این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی شما را با داکت اسپلیت ها، یکی از جدیدترین نسل های سیستم های سرمایشی و گرمایشی آشنا کنیم. پس تا انتها این مقاله با ایران مکانیک همراه باشید.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت ها یکی از جدیدترین سیستم های تهویه مطبوع هستند که با نام اسپلیت های کانالی نیز شناخته می شوند. اغلب داکت اسپلیت ها دارای دو سیستم سرمایشی و گرمایشی که با پرتاپ و توزیع باد مناسب در محیط هوای مطبوعی را به محیط وارد می کنند، به همین دلیل از محبوبیت ویژه ای در میان مصرف کنندگان برخوردار است.

داکت اسپلیت ها شباهت زیادی به کولرگازی و اسپلیت های معمولی دارند با این تفاوت که به جای اواپراتور یا پنلی که روی دیوار نصب می شود، یونیت داخلی که به صورت توکار در سقف قرار می کیرد در داخل واحد تجهیز می شود. در نهایت یک دریچه به داخل خانه قابل رویت است و اثری از یونیت داخلی نیست.

استفاده از داکت اسپلیت ها در کاربری های مختلف محدودیتی ندارد و می توان از آن ها در موارد مسکونی، اداری، تجاری و حتی محیط های صنعتی بهره برد. اما می توان با بررسی مزایا و معایب داکت اسپلیت انتخاب بهتری داشت.

خرید داکت اسپلیت آکس | داکت اسپلیت آکس قیمت | داکت اسپلیت آکس | ایران مکانیک

اجزای تشکیل دهنده داکت اسپلیت چیست؟

اگر به مجموعه داکت اسپلیت ها نگاهی کنیم می توانیم ببینیم که به علت دارا بودن یونیت داخلی (هواساز) و یونیت خارجی (کندانسور و کمپرسور) شباهت زیادی با کولرگازی ها دارند. یکی از تفاوت های اصلی داکت اسپلیت ها و کولرگازی وجود کانال هایی است که مکش و دهش هوا به درون واحدها هدایت می کنند.

کانال های داکت اسپلیت می توانند در انواع گالوانیزه، فلکسی بل یل پلی اورتان انجام شوند. کانال های داکت اسپلیت موجب می شوند تا هوا به صورت متوازن و یکدست در محیط پخش شود که طبیعتا تجربه ای لذت بخش را برای ساکنین به همراه دارد.

داکت اسپلیت ها از اجرای مختلفی مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، لوله مویین یا شیر انبساط، دریچه، ترموستات و … تشکیل می شوند که هر کدام کارایی مختص به خود را دارد.

شرکت ایران مکانیک تعمیر و شارژ گاز انواع داکت اسپلیت در تهران توسط تیم حرفه ای و مجرب 

تعمیر انواع خرابی های داکت اسپلیت در تهران | ایران مکانیک

عملکرد دستگاه داکت اسپلیت

یونیت داخلی و یونیت خارجی در کنار هم سیکل تبرید دستگاه سیستم تهویه مطبوع را تشکیل می دهند. یونیت داخلی و یونیت خارجی توسط لوله های رفت و برگشت مسی به یکدیگر متصل می شوند.

اگر بخواهیم به زبان ساده نوع عملکرد داکت اسپلیت را توضیح می دهیم می توانیم بگوییم که سیکل تبرید در یونیت خارجی که در پشت بام قرار می گیرد آغاز می شود و پس از افزایش فشار و دما وارد کندانسور می شود و گرمای خود را به محیط می دهد.

در ادامه این فرآیند مایع مبرد در عملیات کندانسور از حالت گاز فشرده به مایع تبدیل می شود و وارد لوله مویین می شود و در نتیجه فشار آن کاهش می یابد. این مبرد وارد اواپراتور شده و در نتیجه هوا را خنک می کند.

مبردی که پس از گرفتن گرمای محیط تبخیر شده به حالت گاز درآمده و مجدد وارد محیط می شود. در واقع در طی این فرآیند هوای محیط گرفته می شود و پس از ایجاد تغییر در آن دوباره به صورت هوای خنک به محیط باز می گردد.

عملکرد سرمایش و گرمایش در داکت اسپلیت

سیکل خنک کردن داکت اسپلیت بسیار ساده است. در ابتدا کندانسور و گاز مبرد به وسیله لوله های مسی خنک می شود و سپس به سمت شیر انبساط هدایت می شود. در یونیت داخلی هوای گرم داخل واحد توسط گاز مبرد گرفته می شود و محیط خنک می شود.

هوای خنک به وجود امده توسط انشعابات به داخل کانال های انشعاب که مسیر حرکت هوا هستند منتقل می شود و در نهایت از داخل کانال به دریچه و داخل واحدها نفوذ می کند.

در واقع بین عملکرد سرمایشی داکت اسپلیت و کولرگازی شباهت زیادی وجود دارد اما عملکرد گرمایش داکت اسپلیت متفاوت است. برای گرمایش داکت اسپلیت گاز مبرد در کندانسور گرم می شود و مانند سیکل قبلی از طریق لوله های مسی به داخل هواساز و کویل ها وارد می شود.

این هوا که قبلا پردازش شده و دما افزایش یافته از طریق کانال و فن به اتاق باز می گردد. شکل دیگر چرخه گرمایش در داکت اسپلیت توسط کویل آبگرم و پکیج اتفاق می افتد. آب گرم از پکیج و موتورخانه وارد یونیت داخلی می شود. هوای یونیت داخلی در تماس با این کویل ها افزایش می یابد و سپس از طریق کانال و شیر وارد یونیت داخلی می شود.

تفاوت هواساز و داکت اسپلیت؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که به اشتباه در میان عموم مردم مطرح می شود تفاوت هواساز و داکت اسپلیت است. در واقع هواساز و داکت اسپلیت با هم تفاوتی ندارند و هواساز بخشی از داکت اسپلیت است که با نام یونیت داخلی شناخته می شود و در واحد مورد نظر قرار می گیرد. یونیت داخلی در داخل واحد قرار می گیرد و با کانال کشی به یونیت خارجی متصل می شود.

انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها یا اسپلیت های کانالی را می توان بر اساس دور ثابت و متغیر موتور طبقه بندی کرد که به داکت اسپلیت های اینورتر و معمولی تقسیم می شوند. داکت اسپلیت ها اینورتر و معمولی در مصرف برق و انرژی تفاوت هایی باهم دارند که براساس نوع کارکرد موتور این تفاوت در مصرف انرژی به وجود آمده است.

در دور ثابت موتورهای داکت اسپلیت به صورت ثابت کار می کنند و دما تغییری نمی کند اما در دور متغیر دمای هوا براساس دمای محیط تغییر می کند که میزان مصرف انرژی را تا حدود 30% کاهش می دهد.

داکت اسپلیت ایرانی، ایران مکانیک

علاوه بر این داکت اسپلیت ها در ظرفیت های مختلفی عرضه می شوند که برای هر متراژ باید از داکت اسپلیت متناسب با همان محیط بهره برد. ظرفیت سنجی و انتخاب داکت اسپلیت متناسب با فضا یکی از مهم ترین مواردی است که در هنگام خرید داکت اسپلیت باید به آن توجه داشت.

بیشتر بخوانید: تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی را در این مقاله به صورت جامع بخوانید.

مزایا استفاده از داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها دارای مزایای هستند که خریداران را به تجهیز این سیستم تهویه ترغیب می کند. در اینجا به تعدادی از این مزایا اشاره می کنیم:

  • به علت وجود کانال کشی در داکت اسپلیت ها، بر خلاف کولرگازی که به صورت نقطه ای است، توزیع هوا به صورت یکدست و یکپارچه صورت می گیرد.
  • کانال های داکت اسپلیت بسیار کوچکتر از کانال های کولرآبی است و علاوه بر آن کیفیت هوای خروجی از داکت اسپلیت ها بسیار بالاتر است.
  • داکت اسپلیت ها مجهز به فیلتر هستند و هوای مطبوع و بهتری را به محیط می دهند.
  • دارای دو عملکرد سرمایش و گرمایش هستند و امکان استفاده از آن ها بسیار آسان است.
  • امکان کنترل هزینه های انرژی هر واحد. برخلاف چیلرها که سیستم آن، به صورت مرکزی تعبیه می شود داکت اسپلیت ها به صورت مستقل عمل می کنند که امکان کنترل هزینه های هر واحد به صورت مجزا وجود داشته باشد.
  • در سیستم داکت اسپلیت بر خلاف سیستم های دیگر مانند مینی چیلر، فن کویل و اسپلیت که بر پایه تبرید و تبخیر آب هستند، با کاهش رطوبت در هوا شاهد هوای مطبوع تری هستیم.
  • گرمایش سیستم های داکت اسپلیت در فصل زمستان توسط کویل آبگرم صورت می گیرد. کویل های آبگرم که با استفاده از موتورخانه یا پکیج های گازسوز، هوای گرم بسیار خوبی را به وجود می آورند.
  • اشغال فضای کمتر و عدم ایجاد اختلال بصری در شکل ظاهری و معماری ساختمان از دیگر مزایا استفاده از داکت اسپلیت است.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری پایین تر داکت اسپلیت نسبت به سیستم های تهویه مطبوع دیگر

 

معرفی انواع داکت اسپلیت | ایران مکانیک

معایب استفاده از داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها مانند هر سیستم تهویه مطبوع دیگری دارای معایبی هستند. ایران مکانیک برای تجربه خرید آگاهانه معایب داکت اسپلیت را برای شما برمی شمارد:

  • یکی از معایب داکت اسپلیت ها نیازمندی آن ها به سیستم های گرمایشی مکمل اعم از پکیج و موتور خانه است. البته در حال حاضر اغلب واحدها مجهز به پکیج هستند که می توان به راحتی از این موضوع چشم پوشی کرد.
  • یونیت داخلی داکت اسپلیت ها در سقف کاذب نصب می شود که ممکن است سر و صدایی را در هنگام کار ایجاد کند. با نصب صحیح داکت اسپلیت، علاوه بر کاهش میزان این صدا می توانید به افزایش طول عمر دستگاه کمک کنید.
  • عدم امکان تفکیک فضا برای پرتاپ باد. یک دستگاه داکت اسپلیت با استفاده از کانال کشی و دریچه ها متعدد توزیع هوا در یک واحد را انجام می دهد. شما می توانید برای تفکیک و کنترل دما برای هر بخش از دریچه های موتوری که امکان باز و بسته کردن آن وجود دارد بهره ببرید.

 

نکات مهم در خرید داکت اسپلیت

مزایا و معایب داکت اسپلیت را قبل از خرید به صورت دقیق بررسی کنید. در هنگام خرید داکت اسپلیت باید به نکات مهمی هم چون متراژ واحد مورد نظر، ابعاد دستگاه، میزان مصرف برق، نوع کاربری محیط مورد نظر و خرید داکت اسپلیت متناسب با نوع کاربری، گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه داکت اسپلیت، نصب و راه اندازی داکت اسپلیت، بهترین نوع کانال کشی داکت اسپلیت توجه کرد تا انتخاب درستی از دستگاه داکت اسپلیت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت اسپلیت

 

ما در این مقاله تلاش کردیم تا به مزایا و معایب داکت اسپلیت و نحوه عملکرد آن اشاره کنیم. در صورتی که نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر در حوزه داکت اسپلیت هستید می توانید سوالات خود را در بخش نظرات کاربران مطرح کنید. بخش نظرات کاربران در سایت، گزینه دیگری برای مطرح کردن سوالات شماست.