مقالات تخصصی

تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت را بدانید

تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت | انواع فن کویل | ایران مکانیک

مقایسه فن کویل و داکت اسپلیت

تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت یکی از متداول ترین سوالات خریداران سیستم هاس تهویه مطبوع است؟ کدام یک بر دیگری برتری دارد؟ آیا برای واحد مورد نظر با ویژگی های خاص آن داکت اسپلیت بهتر است یا فن کویل؟

با توجه به گسترش سیستم های تهویه مطبوع و تنوع در تولید این محصولات، یکی از متداول ترین سوالات برای مصرف کنندگان تفاوت این محصولات با هم است؟ کاربرد آن ها در چه جایگاهی بهترین بازدهی را دارد؟ برای آپارتمان یا محیط اداری چه سیستم تهویه مطبوعی مناسب است؟ ما در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ می دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: داکت اسپلیت بهتر است یا چیلر؟ 

فن کویل چیست؟

فن کویل یکی از انواع سیستم های تهویه مطبوع است که در محیط های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می شود. فن کویل ها از دو بخش فن و کویل تشکیل می شوند که دارای دو سیستم سرمایشی و گرمایشی هستند. فن کویل ها با مبدل های حرارتی و فن هوای محیط را تغییر می دهند و از دمای هوای محیط برای به صورت مکش برای گرم کردن فضا استفاده می کنند. فن کویل ها با آب سرد یا گرم از دیگ های مرکزی و چیلرها تغذیه می شوند.

انواع فن کویل

فن کویل ها در مدل های مختلف طراحی و تولید می شوند که متناسب با نیاز کاربران استفاده می شوند. در اینجا انواع فن کویل های موجود در بازار را ذکر می کنیم:

 

مقایسه فن کویل و داکت اسپلیت | ایران مکانیک

 

فن کویل کاستی:

فن کویل کاستی یکی از انواع فن کویل هاست که به دو نوع کاستی یک طرفه و کاستی چهارطرفه تولید می شود. همان طور که از نام آن پیداست، جریان هوا در فن کویل های کاستی یک طرفه، به یک سمت است و فن کویل های کاستی چهارطرفه در چهار جهت، دهش هوای سرد و گرم را انتقال می دهند. فن کویل های کاستی در سقف نصب می شوند و هیچ فضای داخلی را اشغال نمی کند. دو مزیت ساختار زیبا و عدم اشغال فضای محیط موجب شده تا بهترین گزینه برای تجهیز فضای بیمارستان ها، فضاهای لوکس و ادارات دولتی که با محدودیت فضا مواجه هستند باشد.

فن کویل سقفی توکار:

فن کویل های سقفی توکار درون سقف های کاذب قرار می گیرند. سادگی در نصب و انتخاب محل هوادهی برای مصرف کنندگان از جمله مزایا استفاده از فن کویل های کاستی توکار است. عموما فن مویل های سقفی توکار در ورودی هر واحد و زیر سقف کاذب نصب می شود و زیر آن با دریچه بازدید جهت تعمیر و نگهداری تجهیز می شود.

فن کویل کانالی:

فن کویل های کانالی یکی دیگر از انواع فن کویل ها هستند که شباهت زیادی به فن کویل های سقفی توکار دارند یا این تفاوت که صدای بالا و حجم زیاد هوا نسبت به فن کویل های دیگر دارند. این نوع فن کویل ها بیشتر در راهروی ساختمان های تجاری، لابی ها و مکان هایی با ارتفاع سقف زیاد استفاده می شود.

فن کویل زمینی:

همان طور که از نام این فن کویل ها برمی آید فن کویل های زمینی روی زمین نصب می شوند و یکی از متداول ترین و محبوب ترین انواع فن کویل هستند. از این نوع فن کویل ها در محیط های اداری و مسکونی استفاده می شود.

شرکت ایران مکانیک عرضه کننده انواع داکت اسپلیت ایرانی با گارانتی و خدمات پس از فروش گسترده

داکت اسپلیت باکیفیت ایرانی | خرید داکت اسپلیت ایرانی | ایران مکانیک

تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت

مقایسه فن کویل و داکت اسلیت را می توان از جنبه های مختلف انجام داد. فن کویل و داکت اسپلیت ها از نظر ساختار و کانالی بودن و سیستم گرمایشی و سرمایشی شبیه به هم هستند اما تفاوت اصلی بین فن کویل و داکت اسپلیت در چیست؟

فن کویل ها با آب کار می کنند و داکت اسپلیت ها با گاز. فن کویل ها دارای انواع سقفی، زمینی و کانالی هستند اما داکت اسپلیت ها فقط یک حالت کانالی دارند. یکی از مهمترین مزایا داکت اسپلیت نسبت به فن کویل هوادهی داکت اسپلیت است که هوای داخل محیط را مکش کرده و به محیط بازمی گرداند.

از لحاظ قیمت قیمت فن کویل ها پایین تر از داکت اسپلیت است و داکت اسپلیت ها برای محیط های با متراژ بالا، فضاهای پر رفت و آمد و فضای اداری گزینه مناسبی است.

مزایا استفاده از فن کویل

  • نیاز به فضای کمتر برای لوله کشی
  • کاهش هزینه ها با کنترل دما فضاهای مجزا یک واحد
  • قابلیت کار با یک سیستم مرکزی و چیلر
  • قلبلیت گرم شدن با دمای پایین آب
  • مزایا و فواید استفاده از داکت اسپلیت
  • معایب استفاده از فن کویل

کاربرد فن کویل

با توجه به اینکه فن کویل ها درجه حرارت فضاهای متفاوت یک واحد را به صورت جداگانه تغییر می دهد در هتل ها، بیمارستان، واحدهای مسکونی و محیط های اداری استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت اسپلیت متناسب با منزل شما

انواع فن کویل | مقایسه انواع فن کویل | ایران مکانیک

راهنمای خرید فن کویل

  • در ابتدا نوع فن کویل مناسب را انتخاب کنید. فن کویل ها در انواع مختلفی کاستی، زمینی و کانالی و … تولید می شود که در ابتدا خرید باید تعیین کنید که کدام نوع از فن کویل ها برای محل مورد تایید است.
  • قدم دوم در خرید فن کویل مناسب انتخاب ظرفیت مناسب است. انتخاب ظرفیت متناسب با فضا از مهم ترین اقدامات در خرید سیستم های تهویه مطبوع است. توصیه می کنیم برای ظرفیت سنجی حتما با یک متخصص مشورت کنید.
  • و در آخر به سطح صدا و انتخاب برند فن کویل توجه ویژه ای داشته باشید. یکی از متداول ترین نارضایتی های مصرف کنندگان سیستم های تهویه مطبوع صداهای آزاردهنده در هنگام کار دستگاه است.
  • ارتفاع سقف، نوع ساخت و ساز سقف، اتاق های آکوستیک از جمله عوامل تاثیرگذار در صدای دستگاه فن کویل است که در هنگام خرید باید به این موضوع توجه داشته باشید.

 

شرکت ایران مکانیک با بیش از دو دهه تجربه در زمینه فروش سیستم های تهویه مطبوع و خدمات پس از فروش، سرویس و تعمیر داکت اسپلیت فعالیت دارد. شما می توانید جهت دریافت مشاوره و استعلام قیمت انواع داکت سپلیت در برندهای ایرانی و خارجی با شرکت ایران مکانیک تماس حاصل فرمایید.